Фундаментал ва клиник тиббиёт ахборотномаси, 2022 №4
Maqola mavzusi
ОНАЛАРДА ХАВОТИРЛИ БУЗИЛИШЛАР ВА ДЕПРЕССИЯНИНГ ХАБАРДОРЛИКНИ ОШИРИШ ТЕХНИКАСИ АСОСИДА ЎСМИРЛАРНИ ТАРБИЯСИ САМАРАСИГА ТАЬСИРИ (68-73)
Mualliflar
Ашуров Зарифбой Шарифович , Усербаева Роза Куралбаевна , Шукуров Баходир Лутпуллаевич , Расулова Кибриё Абдурахмон кизи
Muassasa
Тошкент тиббиёт академияси, Ўзбекистон, Тошкент ш. Клиника Мental Med Service, Ўзбекистон, Тошкент ш. Самарқанд давлат тиббиёт университети, Ўзбекистон, Самарқанд ш
Annotatsiya
Ушбу тадқиқот оналардаги ташвиш ва депрессиянинг ўсмирларнинг онгли (онглилик) техникаси асосида таълим самарадорлигига таъсирини ўрганишга қаратилган. Ментал Мед Сервиc клиникасига турли хил шикоятлар билан мурожаат қилган (турли тор мутахассислар: невролог, гастроэнтеролог, терапевт ва психиатр), шу жумладан хавотир ва депрессия спектри бўйича мурожаат қилган ўсмир болали аёллар орасидан 20 нафар она-ўсмир жуфтлик намунаси тўпланди. Оналар ўзўзидан хабар беришдики, ота-онани тарбиялаш техникаси ўз-ўзини баҳолаш тестлари ва ташвиш ва депрессия белгилари баллари ва ўсмирлар (10-18 ёшдагилар) диспозициявий онг тестини якунладилар. Хавотир ва депрессия белгиларининг клиник жиҳатдан аҳамиятли даражаси бўлган оналар, кайфият бузуқлиги бўлмаган оналарга қараганда, ота-оналарни тарбиялашда ақл-идрок техникаси иштирокининг паст даражалари ҳақида хабар беришди. Эҳтиёткорликни тарбиялашнинг деярли барча жиҳатлари ўсмирларнинг онглилиги билан боғлиқ. Бу топилмалар шуни кўрсатадики, ота-она омиллари ўсмирларнинг фаоллиги кўникмаларини ривожлантиришда асосий рол ўйнайди ва она психопатологиясининг ота-онанинг онгли тарбиясига зарарли таъсири ва унинг ўсмирларнинг онглилиги билан боғлиқлигини таъкидлайди.
Kalit so'zlar
Эҳтиёткорлик техникаси, ўсмирлик, онанинг ташвиши ва депрессияси, ўсмирнинг ақл-идроки даражаси, ақл-заковат техникасини ўз-ўзини баҳолаш, аффектив бузилишлар, диспозицияни англаш.
Adabiyotlar
- Blatt, S. J., & Zuroff, D. C. (1992). Interpersonal relatedness and self-definition: Two prototypes for depression. Clinical Psychology Review, 12, 527–562. https://doi.org/10.1016/0272-7358(92)90070-O.
- Bögels, S., Hellemans, J., van Deursen, S., Römer, M., & van der Meulen, R. (2014). Mindful parenting in mental health care: Effects on parental and child psychopathology, parental stress, parenting, coparenting, and marital functioning. Mindfulness, 5(5), 536–551. https://doi.org/10.1007/s12671-013-0209-7.
- Bögels, S., & Restifo, K. (2014). Mindful parenting: A guide for mental health practitioners. New York: Springer.
- Brown, K. W., & Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84(4), 822–848. https://doi.org/10.1037/0022-3514.84.4.822.
- Brown, K. W., Ryan, R. M., & Creswell, J. D. (2007). Mindfulness: Theoretical foundations and evidence for its salutary effects. Psychological Inquiry, 18(4), 211–237. https://doi.org/10.1080/10478400701598298.
- de Bruin, E. I., Zijlstra, B. J. H., Geurtzen, N., van Zundert, R. M. P., van de Weijer-Bergsma, E., Hartman, E. E., ... Bögels, S. (2014). Mindful parenting assessed further: Psychometric properties of the Dutch version of the Interpersonal Mindfulness in Parenting scale (IM-P). Mindfulness, 5(2), 200–212. https://doi.org/10.1007/s12671-012-0168-4.
- Burke, C. A. (2009). Mindfulness-based approaches with children and adolescents: A preliminary review of current research in an emergent field. Journal of Child and Family Studies, 19(2), 133–144.
- Burstein, M., Ginsburg, G. S., & Tein, J.-Y. (2010). Parental anxiety and child symptomatology: An examination of additive and interactive effects of parent psychopathology. Journal of Abnormal Child Psychology, 38(7), 897–909. https://doi.org/10.1007/s10802-010-9415-0.
- Caldwell, J. G., & Shaver, P. R. (2013). Mediators of the link between adult attachment and mindfulness. Interpersona: An International Journal on Personal Relationships, 7(2), 299–310. https://doi.org/10.5964/ijpr.v7i2.133.
- Caldwell, J. G., & Shaver, P. R. (2015). Promoting attachment-related mindfulness and compassion: A wait-list-controlled study of women who were mistreated during childhood. Mindfulness, 6(3), 624–636. https://doi.org/10.1007/s12671-014-0298-y.
- Cunha, M., Galhardo, A., & Pinto-Gouveia, J. (2013). Child and adolescent mindfulness measure (CAMM): Study of the psychometric properties of the Portuguese version. Psicologia: Reflexão e Crítica, 26(3), 459–468. https://doi.org/10.1590/S0102-79722013000300005.
- Dar, K. A., & Iqbal, N. (2015). Worry and rumination in generalized anxiety disorder and obsessive compulsive disorder. The Journal of Psychology, 149(8), 866–880. https://doi.org/10.1080/00223980.2014.986430.
- Dix, T., Gershoff, E. T., Meunier, L. N., & Miller, P. C. (2004). The affective structure of supportive parenting: Depressive symptoms, immediate emotions, and childoriented motivation. Developmental Psychology, 40(6), 1212–1227. https://doi.org/10.1037/0012-1649.40.6.1212.
- Dix, T., & Meunier, L. N. (2009). Depressive symptoms and parenting competence: An analysis of 13 regulatory processes. Developmental Review, 29(1), 45–68. https://doi.org/10.1016/j.dr.2008.11.002.